Mediërend Leren
Elke leerling heeft ontwikkelingsmogelijkheden. De vraag is of er door leerling en leerkracht gezamenlijk energie gestoken wordt in het vinden van de gaatjes in het plafond van de leerling. De overtuiging dat veranderen mogelijk is, ligt ten grondslag aan het concept Mediërend Leren®. Voorwaarde is dat de cognitieve functies met behulp van ontwikkelingsgerichte interactie gestimuleerd worden. Het is geen methodiek maar een manier om ontwikkel- en leerprocessen te benaderen.
Mediërend Leren® is zowel geschikt voor het begeleiden van groepen kinderen als voor het bieden van individuele sessies.
Wetenschappelijke verantwoording
Mediërend Leren® heeft een wetenschappelijke basis. Het concept behoort tot de positieve ontwikkelingspsychologie. De belangrijkste wetenschappelijke grondslag voor Mediërend Leren® is de theorie van Structurele Cognitieve Modificatie (SCM) van Reuven Feuerstein.
De kern van deze theorie is dat het mogelijk is de structuur van de hersenen blijvend te veranderen door het aanbieden van gemedieerde leerervaringen. De mediator treedt op als schakelpersoon tussen het kind en zijn omgeving of taak. Deze interactiestijl noemt Feuerstein mediatie.
Wat doet een kindercoach?
Hoewel elke kindercoach zijn eigen specifieke werkwijze heeft, leggen ze allemaal de nadruk op een systeemgerichte benadering van kinderen. Zij gaan er vanuit dat de meeste problemen liggen in het systeem waar het kind deel van uitmaakt. Dit systeem omvat het gezin waarin het opgroeit, de school die het bezoekt, de wijk waarin het leeft en de clubs waar het lid van is. Liesewijs zal bij het coachen van kinderen daarom altijd de belangrijkste betrokkenen bij de begeleiding betrekken zoals de ouders en leerkrachten. Het uiteindelijke doel zal zijn dat het kind zich ontwikkelt tot een zelfverzekerd en sociaal individu dat zijn talenten optimaal kan ontplooien.
Methode Ik Leer Anders
Leerproblemen praktisch en snel aanpakken met de training ‘Ik leer anders’.
Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks, omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar jouw manier van denken.